reisverslag sri lanka - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Richard en Tinie Stam - WaarBenJij.nu reisverslag sri lanka - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Richard en Tinie Stam - WaarBenJij.nu

reisverslag sri lanka

Door: Tinie

Blijf op de hoogte en volg Richard en Tinie

11 Februari 2019 | Sri Lanka, Negombo

Om 6.00 u werden we opgehaald door schoonzoon B.en kwamen mooi op tijd aan op schiphol.door de schilpholtunnel kreeg ik even een benauwd gevoel om alles hier 3 weken achter te laten.
Koffers afleveren en door de douane .
dit keer was het richard van wie ze de handbagage apart hielden om na te kijken ,Gelukkig konden ze niets verdachts vinden.
koffers afgeven en paspoortcontrole gaat tegenwoordig allemaal digitaal ,er komt geen persoon meer aan te pas.Voetjes op de afbeelding ,paspoort onder scherm en kijken in het vierkantje voor je snoet en dan groen licht en doorlopen. h he dat hebben we weer gehad.
Toen aan de koffie ,daar waren we wel aan toe en ff lekker zitten daar waren we ook aan toe. 2 kopjes kofffie 9..70 meneer . Nou daar moet je van genieten ,het zat wel erg lekker dus nog maar een koppie .We zijn tenslotte op vakantie.
9.15 konden we inchecken ,mooi op tijd we dachten vroeg te vertrekken maar uiteindelijk werd het geen 9.50 maar 10.30 voor we gingen .
De bagage was niet compleet.
Het was een lange reis ,we werden goed verzorgd en vermaakte me met leuke films .o.a de
dirigent en film over adoptie.
We kwamen om 00.40 aan op sri lanka.25 min. later dan gepland.
We kwamen nederlanders tegen die daar voor 4 de jaar een huis huren en daar 4 weken verblijven . ook een meisje die voor het eerst ging backpacken in Azie
bij de douane werden we gelijk geconfronteerd met de laksheid van het land
maken zich echt niet druk.
In de hal stond Wickey ons al op te wachten.
Hij bracht ons naar hotel ,wij deden nog een biertje en gingen lekker slapen
De jongens van de bar wilde ook wel naar huis want half 2 ziijn ze niet gewend.

Dag 2.
half 10 zouden we ontbijten .mij benieuwd wat dat is .
de vriendelike dame des huises kwam alleerssrst et lekker bakje fruit en potje koffie en thee. erg sterk die thee en koffie met prut onder in kopje .
daarna kwam er 6 toast met omelet ,boter en jam.
erg lekker!!
Wickey kwam ons ophalen en reden wat rond in en rond de stad.
Vismarkt gezien ,wat een werk en wat een stank. het maakt wel indruk die mensen daar zo te zien ploeteren met vis .
Ze bewerkte de vis ,droogde de vis op matten en boten hesen ze met 10 man het strand op en er kwamen kwamen grote netten uit met vis ,die ze er vervolgens uitschudden.
Mannen zie je veel met de netten bij de boten bezig en vrouwen zie je veelbezig met het uitleggen van de vis op de matten.
Als je zie hoe ze met die vis en higiene omgaan ,krijg je er nou niet direct trek in .Ook zie je allemaal honden die slecht onderhouden worden en vele vele vogels om al die vis heen.
Het riool loopt gewoon dwars door het strand heen in een greppel.
we reden nog langs wat scholen ,ze bginnen daar om 7.30 en stoppen om 13.30. ze dragen nog veel uniformen .Nog een engelse traditie.
Wickey ging half 3 naar huis ,wij gingen even lunchen ,waar ook weer ons geduld op de proef werd gesteld met de pancakes ,maar het wachten werd wel gewaardeerd want het was erg lekker.
ze komen je bestelling opnemen en vervolgens zie je niemand meer in het restaurant,nieuwe klanten lopen soms ok zo weer weg want er is geen personeel te bekennen.
Als ze effectiever en allert zijn kunnen ze veel meer verdienen. Het boeit ze allemaal niks.
smiddags lekker naar het strand ,300 m van ons hotel.
er was bijna geen zon maar heerlijk vertoeven met een een graadje of 30.
Vanavond eten bij ons hotel .Traditionele rijst en curry met kip had ik en Richard mer pork.
Nou de borden kwamen maar ik ruilde met rIchard want bij mij lag er een poot op mijn bord en dat van richard zag er beter uit ,maar wat ik daarvan in mijn mond had was net hondeleer zo taai en vet .Dus vlees laten liggen .
dik worden we vast niet zo.
Vanavond lekker chill op balkon boven iin hotel complex met de waaier aan ,vanwege de vliegen

Dag 3.
We zijn gisteren naar het strand geweest na weer een lekker ontbijt. Het was erg warm. Ee rst ff in beweging.Stuk gewandelt eerst linksaf ,het arme gedeelte met allemaal troep op het strand .armetierige huisjes en veel bedelaars met hun koopwaar ,zoals kettingen ,sarongs enz. We hebben ze steeds geweerd . We liepen verder weer terug en de andere kant op.Daar was het luxe gedeelte met hotels aan het strand en catamarans die ook een verkooppraatje hadden om mee te gaan.
Onze bedoeling is om dat later in de vakantie te doen.
Lijkt me wel koel.
Dit moet smorgens want smiddagd iser teveel wind.
Om 16.oo zouden we opgehaald worden door Wickey om bij hem te komen eten. Maar werd door een mis communicatie 17.15.
Hij vond het heel rot. Maar goed hij zei nook dat we niet konden eten want hij was naar ziekenhuis en alles liep tegen.
We konden op zijn kosten bij ons in hotel eten.
Prima . We gingen bij hem koffie drinken .
Vrouw en kinderen waren thuis.
We werden hartelijk ontvangen met thee en veel cake ,bruin en gewoon en een bord bananen.
We hebben leuke gesprekjes gehad ,ook met zijn dochter van 21.zei studeert management. Ik vroeg of ze wel eens uitging of op vakantie maar daar heeft ze geen geld voor ,ook gaat ze nooit uit. Na de study waarschijnlijk een vriend zoeken trouwen en kinderen krijgen . Zo gaat dat daar.
De ouders van wonen in het achterhuis . Zo zorgt de vrouw van Wickey daarvoor in de toekomst. Zij werkt ook niet meer.
Half 8 werden we teruggebracht ontmoette onze nieuwe gids voor de komende tien dagen. Hij zelf red het niet.
We hebben tonijn gegeten ,goed te eten. Als we eten op ons terras hebben we uitzicht op de weg. Daar is wat tezien hoor. Mensen in allemaal felgekeurde rokken die langslopen of fietsen. Vaak lopende met paraplu tegen de zon. Ik heb ook een paraplu mee maar dacht meer voor de onweer maar er is geen drup gevallen. Kan dus voor de zon wel handiger zijn.
Ook zie je vaak 3 mensen op 1 fiets 1 voor en moeder en kind achterop zittend aan een kant van bagagedrager . Echt gevaarlijk.
Op brommers zie er soms wel 4 zitten .kan daar allemaal he.
En druk op die wegen. Echt gekkehuis. Alles rijd door mekaar en ze rijden nog links ook.Je raakt niet uitgekeken.
Daarna nog een wijntje boven op balkon met muziek en nootjes die ik nog meegenomen had uit holland. Zo blij mee.we namen afscheid van Wickey
Dag 4..
We gingen om 8 00 weg .we gaven de gastvrouw een fooi voor de goede zorgen.Nou moet ik wel zeggen dat ons bed niet een keer op gemaakt is en dat we moesten vragen omnieuwe handdoeken. Gelukkig zijn wij ook de moeilijkste niet.
Zo gaat dat in een middel hotel waarschijnlijk.
Ik ging mijnbikinibroekje over randje douche cabine ,nou die was zwart toenik hem eraf haalde.
Dat mocht de pret niet drukken.
Onze gids zette onze koffers in de auto en gaan.
Wat eendrukte op de weg . Moeter. Niet aan denken zelf te rijden zou echt mis. Gaan.
Het was een prachtige rit . Veel groen het werd rustiger en alles werd langzaam iets netter in de omgeving.
Veel honden en fruittentjes en kleedjes te koop en andere prullaria langs de weg.
We. Gingen stoppen bij zon tent .kokusnoot kocht Ladi voor ons en iets anders eetbaars in blad. Beiden niet echt lekker maar de oranje kokusnoot is lekkerder dan de groene uit thailand.
Ik moest plassen achter op het land in een wchok met een gat in de grond.
Best hygienisch.
4 uur hebben we gerden over 190 km.
Mijn engels baart me toch ook nog zorgen.
Valt best tegen.Via Rits kom ik er wel uit.
Om 12.00 waren we in Anuradhapura bij lake resort hotel.
We gingen met handbagage naar binnen en de rest werd ons nagebracht door personeel. We voelen ons echt prins en princes.
Ook de autodeur word voor ons open gedaan bij instappen.
Aangezien vandaag wel 10 keer in en uit zijn gestapt kan je je het wel voorstellen.
We kwamen bij onze kamer nou die is echt super de lux ,wat een verschil.
Zo mooi en groot.
We gingen lunchen en om 14.00 op pad.we spraken een groep nederlanders
Die gingen 3 weken op pad en helemaal naar het noorden. We gingen eerst de gids ophalen voor een rondleiding.Dat mag namelijk onze gids niet doen want dan missen ze daar inkomsten.
We kwamen bij de boedha tempel. Allemaal security
Mijn rok was tekort, probeerde deze naar beneden te trekken maar haalde niet veel uit.
Kreeg en een omgebonden voor 20 roepies.Voor papa had ik een wikkelrok mee,eerst wennen maar was er blij mee.
De gidsen besloten dat ik maar met mij naar een kraam te gaan om een lap te kopen. Stond ik daar met 4 mannen.
Deverkoper had ook een wijde broek . Die besloot ik te kopen. 1000 roepies. Is 5 euro. Hij zat lekker . Mooie wijde pijpen.
De middag was indrukwekkend.zoveel gelovige mensen ,die allemaal met groepen ,gezinnen Boeddah aanbidden. zitten op de grond
19.00 in hotel nog even zwemmen en eten op terras bij zwembad.
Later kwam Lady nog even bij ons,hij eet altijd apart.
Kwam steeds een poes langs met jonge in9 zijn bek ,wel 5 stuks.
Bracht ze van buiten naar binnen.
Bij ons liepen ook 3 jonge hondjes ,nu nog schattig maar worden straks aan hun lot over gelaten. Zoveel honden hier,allemaal dezelfde soort. Lopen allemaal langs de weg.
Nou welterusten.
Dag 5. .
Weer vroeg op . Half 8 ontbijten.was weer lekker. Smoothie 4 broodjes ieder ,heerlijk vers brood ,recept van oorsprong uit holland,door hun ingebracht.
Koffie thee jam en omelet.
Na afloop rekening betaald en ondertussen werden onze koffers alweer opgehaald en naar auto gebracht. De baas zwaaide ons uit.
Kreeg natuurlijk een flinke fooi.
Onderweg naar sigiriyja
Een prachtige groene route met veel palm- en loofbomen ,de huizen werden al luxer en er word veel landbouw geteeld ,waaronder rijst bananen en ander fruit.
We stopten onderweg bij fruittentje langs de weg die je daar
Heel veel ziet.iexdr heeft eigen tentje.
Kochten daar fruit. Laterkwamen bij een schooltje waar ze van allerlei naruurlijke produkten verkochten.
Ze waren erg verwonderd dat er blanke mensen voor hun stonden.
We gingen met ze op de foto en kochten crackers en fruit.
Later reden we langs een meer die een sluis had en die open gaat voor bevloeing van rijstvelden en waar in de vroegte de plaatselijke bewoners zichzelf gaan wassen en ook hun kleding.
Ik vond dit bewonderings waardig. Toch heerlijk om dit zo op te lossen als je geen wasmachine en douche hebt.
Later kwamen bij Carna, waar de grootste boeddah te zien is.
Toen terug naar Polan naruwa,waar een paleis was en nu nog vele overblijfselen van zijn.
Het was een warme dag.
Als je iemand begroet zeg je are you bowan, betekend dat je langer mag leven.
,tussendoor hadden we een heel mooi eettent om te lunchen met allemaal eigen produkten, zo lekker ,en boven alle gerechten lagen de produkten die erin zaten. Oa kokos brood ,kery, artisjokken .

Na afloop mocht je wat oo de muren schrijven
Na afloop een uurterugrijden en naar ons super de luxe hotel.
Koffers worden weer naar binnen gebracht ,,xeur word voor ons open gedaan ,we kunnen wachten in de hal ,krijgen een smoothie en wrden daarna naar onze kamer begeleid.
Nou echt zooo lux. Alles is nieuw hier.
Mooi landgoed zwembad e.d.
Nou we gaan een wijntje driken ,word bij ons op terras geserveerd ,dan even zwemmen en eten. Ongelooflijk.
Richard voelt zich er schuldig onder,dat ze alles voor hem doen.
Zijn bult oo wang is gesprongen, veel rommel . Hopelijk knapt het nu op.

Dag6. Bezoeken van LionRock in sigiryia en Jeep Safari olifanten.
Om half 7 opstaan om even te gaan zwemmen . Wat heerlijk om zon zwembad te hebben pal voor je hotelkamer en midden in de natuur waar je vele vogels hoor fluiten.7.30 ontbijten en 8.oo naar de lion rock ,waar vele mensen starten om de rots te bestijgen . Dit was 2000jaar geleden het verblijf van de koning van sri lanka. Er werd veel uitleg over gegeven door de gids.Het was echt eentoeristische trekpleister maar zeker de moeite waard.
Bovenin had je prachtige vergezichten.
Na afloop even naar hotel om op te frissen in ons zwembad, die bijna prive is ,zo rustig is het hier.
We gingen 13.00 lunchen met gids ,er stond weer een buffet klaar die rijst en kerry waren we wel even zat dus bestelde a la carte.
Richard tosti en patat en ik pancakes met heel veel suiker ,zoals ze hier gewend zijn. Hier haalde ik er bijna alles van uit.
De gids at apart ,beter ook ,want die at zoals alle sri lankanen doen met zijn re-hand ,links schijnt niet te mogen.bijzonder maar niet zo fris om te zien en dan toch heel wat gewend in mijn beroep.
13.00 stond de jeep klaar. Een toyota landcruizer.
We reden eenstuk door gaten hobbels waar je misselijk van werd ,maar onze chauffeur rostte door alles heen ,als ie maar dicht bij de olifanten kon komen. Eerst stonden ze steeds met hun achterwerk naar ons toe maar hij kreeg voor elkaar dat we bijna oog in oog met de olifanten stonden.
Prachtig zo leuk in groepen bij mekaar en maar grazen dit doen ze vaak al lopende.
Ze lopen 40 km per dag ,eten 22 uur per dag en poepen 60 keer per dag en ze wegen max. 550 ton
Er lopen zon beetje 150 olifanten rond in dit jungle gebied.Door de prettige weeromstandigheden waren ze heel lieflijk met elkaar.

We werden op het allerlaatste moment bijna door een olifant opzij geduwd
Door de vele jeeps werden ie werd ie agressief . Hier werden we wel even onrustig van.
Bij de uitgang gingen we nog naar een uitkijkpunt en zag daar olifanten en alle jeeps weer terugkomen.
Onze chauffeur 26 jaar nam ons mee om zijn tuin te laten zien waar zijn vader honing maakt ,mochten weproeven ,hij schonk zo wat in onze hand en kon het opslikken ,voor hun normaal ,maar toch vreemd voor ons.
Er kwamenvrienden met emmers met nieuwe honingraat ,dit werd niet machinaal gedaan maar met hand uit geknepen en gezeefd.
Ook had hij sinaasappels,guena, aubergine in zijn tuin
Veel locals hebben een tuintje voor eigen gebruik voor eten.
Weer een prachtige ervaring ,wat zijn we rijk om te allemaal te mogen beleven.
Daarna lekker naar hotel en chillen ,zwemmen en even tot rust komen op terras en bij uitkijkpunt achter in tuin aan het meer.
19.30 eten ,het regende .ik liep naar restaurant komt er ineens een jong pers.lid naar me toe om mij een paraplu te brengen.
Dan voel je je echt belangrijk. Laat het maar gaan .
Ze hebben wel een dikke fooi verdiend ,want ook daar doen ze het voor.
Ze staan als soldaatjes bij de ingang eetzaal om in de gaten te houden of je wat nodig hebt of wat op te ruimen.
Vandaag was het gezellig druk in restaurant.

Dag 6
We gingen pas om 9.30 vertrekken ,en daarom gingen we eerst wandelen in het prachtige natuur voordat we gingen ontbijten.onderweg was iedereen die je tegen kwam vriendelijk. Na de wandeling ien ontbijt reden we weer verdernaar kandy maar onderweg hebben we langs de weg heerlijke koekjes gekocht.we bezochten ook een kruidentuin waar werd uitgelegd welke kruiden.ergens voor dienden.
Aangekomen in kandy zijn we eerst langs gems museumwaar we uitleg kregen hoe smaragten gedolven en vervolgens verwerkt werden. Daarna werden we naar een juwelier begeleid dat er toch verwacht werd dat er wat gekocht werd. Maar als echte hollanders was het kijken kijken en niet kopen.
daarna bedachten we om in de stad te gaan lunchen maar het regende en iedereen stond binnen in de winkelcentrum te schuilen en daar zouden we ook gaan eten, Eenmaal binnen hebben we weer heerlijk rijstmaaltijd gehad ,maar Tinie snikte eigenlijk naar een pizza.Ook zijn we naar een drankhandel gegaan om wat wijn te halen,Achter het gaas bestelling doorgegeven maar hadden later wel door dat je beter bier kan drinken ,40 euro voor 3 flessen wijn,oeps.
Bij de hotel aangekomen even uitgerust omdat we over een uur naar een srilaanse dansgroep gingen kijken.
Het was dans en vooral veel trommelmuziek wat erg leuk was, ook was er daarna vuurspuuwer en werd er over hete kolen gelopen.Een geslaagde avond.Terug bij de hotel lekker eten en chillen met de gekochte wijn.

DAG 7.
We hebben eerst weer even lekker gezwommen, waarna weer een lekker ontbijt aan de rivier die half droog lag,
We hebben om 9.00 afgesproken met Lady ,onze chauffeur.
We reden midden door de de stad ,het was spitstijd ,wat een chaos in de stad ,met al die autos, tuktuks ,wandelaars en bussen . Echt iedereen zit er te toeteren om te melden dat ze er tussen willen Echt alles rijd door elkaar.
Af en toe zie je een politie om het een beetje in goede banen te lijden,. Een remedie ,rustig blijven.
We stopeten in Kandy langs de weg om fotos te maken bij een mooi vieuwpoint over de stad Kandy met de boedha ,hoe kan het ook anders,boven op de berg.
Ik zou zeggen zo snel mogelijk die stad uit maar ,onze chauffeur blijft rustig en wil het voor ons al het moois laten zien.
Hij zette ons af bij een het nationaal park ,waar we heerlijk hebben rond gewandeld tussen prachtige bossen begroeid met palmbomen die weer omringd zijn met prachtige plantensoorten , die bij ons in de huiskamer te vinden zijn zals de yucca ,vingerplant ,ficus .
Ook mooie bloemensoort. Ik moet zeggen het was mooi maar niet zoals op folder vemeld stond met restaurant ,aapjes en bijzondere vogels, vlinders
en grotten.
We hebben 1 bijzondere vogel gezien ,geen vlinder geen restaurant en zodoende ook geen aap te bekennen . Die komen op eten af namelijk.
We hebben we genoten van een prachtig uitzicht over Kandy.
Met de telelens konden we de boedha goed oo de foto krijgen.
Na 2 uur stond Lady er weer om naar naar de botanische tuinen te brengen,aan de andere kant van Kandy.
We hebben schitterende reuzen bomen en planten bewonderd.
Dat park is al 700.jaar oud en zag er allemaal keurig uit.
Daar nog even gelunched ,we kregen ijsthee ,zoals je het zegt.Gewoon koude thee met ijs er in .
14.15 weer bij Lady . Hij houd nog steeds de deur voor me open bij het instappen . Terwijl ik gewoon in mijn kloffie loop, korte broek met shirt.
Nu op naar onze volgende bestemming, Romano.
1 uur en 40 minuten rijden.
Weer mooi om te zien wat je onderweg allemaal ziet , ook een oude bende hoor. Dat hoort wel bij die Azie.
Het werd hoe verder steeds bergachtiger ,minder palmbomen en meer naaldbomen en meer agrarische grond.
De thee plantages reden we tegemoet ,prachtige struikjes lichtgroen van kleur en dit groeit tegen de bergen op ,keurig naast elkaar geplant.
We stopten langs de kant om hier mooie plaatjes van te schieten.
Lady stelde voor dat we een stukje konden wandelen.
We werden enthousiast verwelkomt door een vrouw die werkte ,ze gaf ons een bloemetje uit de thee struik,lachte wat ,wilde met me oo de foto ,gaf me een kus en uiteindelijk ,wat denk je..... voor een dikke fooi.
Ze kreeg wat ,maar wilde meer en liep sachereinig weg.
Later op de rit nog naar vieuxpoint waar we mooie watervallen zagen en prachtige bergen.
Nog even naar naar een punt waar plaatselijk natuurlijke gerechten worden verkocht en dit met zijn 3 en lekker opgegeten.
Toen naar ons hotel ,die tegen de berg aan is gebouwd en waar we prachtig uitzicht hebben op een schitterende waterval.
We kwamen inchecken en er stonden wel 6 mensen om ons te helpen en iedereen verdient wat.
We kregen een drankje ,onze gids meldde ons aan en onze koffers werden door een mannetje naar boven getild voor een fooi.
Toen maar lekker wijntje even gewandeld naar waterval.
Bij het eten savonds hadden we live muziek ,ze speelde nummers voor ons vanGeorge Baker en Erik clapton.
Het was weer een onvergetelijke dag.
Maar met zoveel belevenissen wel fijn om alles even in verslag te brengen .
Ook leuk voor het thuis front. Welterusten.