Hakkaduwa - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Richard en Tinie Stam - WaarBenJij.nu Hakkaduwa - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Richard en Tinie Stam - WaarBenJij.nu

Hakkaduwa

Door: Tinie

Blijf op de hoogte en volg Richard en Tinie

22 Februari 2019 | Sri Lanka, Negombo

Smorgens weer half 7 op. Eerst een wandelingetje en een kijkje nemen bij de stokvissers die er jammer genoeg nog niet waren . Toen voor eerst onze snorkels gebruikt. Met onze nieuwe snorkel was het heel ontspannen om rustig te genieten van alle vissen in allerlei kleuren. Een hele school vissen zag langs een rots in het water ,keurig oogesteld in mooie rijen .
Om 11.00 gingen we inpakken en met de tuk tuk naar Hikkaduwa. Bij de voordeur was een tuk tuk. We kwamen overeen met prijs en de grote koffers en handbage ging allemaal dat dat kleine karretje en wij werden er nog tussen gepropt.Rustig gingen we erop aan 25 km ongeveer.
We vroegen de weg want de chauffeur wist het niet.
We kwamen na een uur op de prachtige bestemming guesthouse Hilda.
Een prachtig appartementen complex met mooie natuurlijke bloementuin. We namen afscheid van de tuk tuk die een flinke fooi kreeg en ging heel blij weer terug naar unawatuna. Wij gingen meteen badkleding aandoeningen genieten van het zwembad en tuin. Overigens het water is gewoon warm.
Later naar het strand wat op loopafstand is. En kijken voor een fiets bij een heel simpel winkeltje maar die waren allemaal bezet. Op strand te heet dus maar weer terug en onderde douche . Daar fris je toch het meest van op.
Savonds weer heerlijk gegeten aan het strand waar je dan wel weer wat afkoeling kan vinden. Het is een hele gezellige badplaats zeker voor de jeugd met heel veel mooie kleding winkeltjes.
Na een warme nacht ,voor het eerst zonder airco ,waren we vroeg op 7.00 u. Eest een wandeling ,waar we alweer kinderen in uniformpjes tegen kwamen die naar scjhool gingen en de kruidenier was ook al open . Echt zon ouderwets winkeltje waar de kruiden open in zakken liggen en mieren tussen de pakken crackers.
Daarna weer douchen om af te koelen en ontbijten
Een heerlijk ontbijt bij Hilda ,met dit keer een smeerkaasje erbij.
De koffie smaakte ook prima ,alweer een beetje westers. De eigenaressen komt uit Zwitserland en er zijn. Zodoende veel duitsers hier ook wel van wat hogere leeftijd dan ons. Maar dat mag de pret niet drukken
We wilden een fiets huren bij fietsenzaak . Maar waren allemaal (waarschijnlijk maar 2 stuks) verhuurd.
We mochten fietsen lenen van 2 mensen van ons verblijf. We gingen snorkelen 2km verderop. Heel toeristisch. Eerst zelf even en algauw werden we gevraagd om mee te gaan op de catamaran. Dit wilde we. We kwamen tot een prijs duwde de boot in water en gaan .Best spannend.
Hoge golven waar we richting op af moesten gaan en maar hopen dat onze spullen droog bleven. Uiteindelijk tussen de rotsen waar het rustiger was .snorkelen. we sprongen van de boot af. Prachtige grote gekleurde vissen .
Na een tijdje werd ik misselijk en ging de boot weer in. Kon ik mooi foto's maken.Even later kwam Richard ook. Hadden hetzelfde probleem.
We gingen voldaan maar beroerd weer terug .Halverwege er weer uit want we zagen een schildpad. Opeens sloeg de kapitein alarm want hoord iemand roepen die dreigde te verdrinken. Wij moesten zelf maar op de kant zien te komen. Gelukkig hadden we een zwemvest aan. Voor de stroming was het zwaar om terug te zwemmen en ik moest ook nog overgeven. Richard sleepte me naar de kant. Uiteindelijk kwam onze catamaran met de drenkeling veilig aan wal.
We zagen onderweg nog een paar mensen die in nood zaten . Was dus echt gevaarlijk daar . Al snorkelen deze drijven mensen te ver weg en kunnen niet meer terug.
Later zagen we aan de kust een hele grote schildpad die je kon voeren en aaien. Zo mooi !!Deze plek staat hierom bekend.
Op de fiets weer terug. Even chillen bij zwembad ,lezen en een spelletje met een wijntje erbij.
Savonds na een paar luchtige jurkjes gekocht te hebben, gingen we wandelen en eten op het strand. Liepen we zo tegen een plek aan ,waar een schildpad zijn eieren aan het leggen was. Wij daar dus onze plaats genomen en het hele gebeuren mogen aanschouwen. Wat een prachtige omgeving dat te mogen meemaken. Normaal hadden we daar iets gaan zitten.
Eten was prima. Lekkere hamburger en spaghetti.
Toen het toetje even verderop bij restaurant waar we weer een schildpad zagen komen die zijn eieren loodsen. Daar was het druk met toeristen en iedereen werd verzocht om niet te flitsen met camera en rustig te zijn. Ook werden er folders uitgedeeld maar deze mededeling dit om de padden te beschermen.
Je begrijpt wel dat we een unieke avond hebben beleefd.
Lopend weer terug waar ik mijn story heb verwerkt buiten op de telefoon en waar we genoten van mooie festival muziek uit het dorp. Maar helaas door de trage internet en mijn domme fout heb naar mijn idee alles opgeslagen maar achteraf helaas was dit illusie, er bleek niks opgeslagen te zijndus ben ik nu bezig met de herhaling.
Zaterdag
Na een goed ontbijt besloten we om een wandeltocht te maken .
Onderweg langs het spoor kwam er een trein aan gedenderd die zo het station voorbij reed waar mensen stonden te wachten,nu begrijpen we dat ze bij het vorige hotel ons aanraden om niet met de trein te gaan.
Weer verder gelopen kwamen we bij een tempel ,deze ook even bewonderd ,maar ondertussen was ik(RICHARD) compleet nat van de zweet .Neem ook altijd water mee.
Na wat afslagen liepen we door prachtige natuur en gelukkig langs een winkeltje waar ze ook ijs verkochten voor 30 euro centen 2 ijsjes gekocht.
Toen we later doorliepen kwam een tuktuk met de man die we eerder de weg vroegen en moesten meerijden ,ik denk dat hij dacht wat een gekke toeristen die voor de lol gaan lopen ,en zette ons af in het dorp waar Tinie meteen ging winkelen en 5 jurkjes kocht. Terug bij de guesthouse even chillen bij de zwembad.
Om half vijf was het wat afgekoeld en de fietsen van de deutse dames weer geleend en naar de Dodanduwa lagoon gefietst waar we weer aangesproken werden door een jongen die ons het laatste stukje zou begeleiden.
Het was een mooi meer maar je kon er niet zwemmen vanwege de oesters waar je je aan kan bezeren
,maar de jongen wilde wel een uur met ons varen . Dit toch niet gedaan omdat het over een uur donker werd en we nog 45 min terug moesten fietsen.
S‘avonds op strand gegeten waar ook later een beach party begon. Gezellig nog aangezeten met Belgen (vader zoon en schoondochter )Tinie wilde dansen en uiteindelijk wilde de zoon mee dansen.wel vreemd dat tinie later terug kwam met een sri laanse jongen van 22 die wel wat zag in haar.
Toen maar terug naar onze guest house waar we de volgende dag hoorde van hilda dat we om 3.30 terug waren. Pfffffff

Zondag 24 februari
Vandaag besloten om het wat serieuzer aan te pakken en zijn we na het ontbijt met de tuk tuk naar het Tsunami museum gegaan .
Rondleiding gehad van een jongen . Blijkt dat er toen in 2004 35000 mensen zijn omgekomen. Het was indrukwekkend al die fotos van doden en weggevaagde treinen en huizen. Ook werd er uitgelegd hoe een tsunamie ontstaat. ook zijn we bij het monument geweest waaronder 2000 mensen liggen begraven.
We waren met de tuktuk dus waren zo weer terug
Hij bleef wachten namelijk.
Smiddags lekker lezen bij appartement in de geweldige tuin.
Op strand uit eten en ff shoppen..
We zijn echt voldaan van alles wat we gezien en beleefd hebben.
Op tijd naar bed vanavond.
Wat opvalt is dat we heel veel muggen hebben bij appartement.
Echt niet fijn dus maar lange rok ,doeken om verder alles te bedekken en sprayen natuurlijk met date. Lekker gezellig dus!!
Met slapen de ventilator op hoogste stand.

Maandag.
Onze laatste dag . Heerlijk geslapen. Weer volgepropt met ons heerlijke ontbijt. Spullen inpakken en bij Hilda in huis opgeslagen.
Nog ff zwemmen en weer op de fietsen van de Duitsers erop uit.
We fietste naar het grote meer ,nou we liepen over een pad door mangrovebossen en kwamen uit op een groot terras aan het meer
Waardig je drijvende huisjes kan huren en boten .
Echt zo ontzettend mooi. Ik droom ervan om hier eens met mijn gezin te vertoeven. Het is echt een paradijs. Onze fiets rit vervolgd.
Een lange weg weer richting strand. Wen zagen zoveel.
Garage tuk tuk ,winkeltjes waar mensen ter plekke kleding zitten te naaien. Kleding wassen door kledingstuk op beton of stuk hout te slaan. Echt er is zoveel te zien aan de leefcultuur van de bewoners daar.
We wilden lunchen bij bij zo'n dorpstentje
Wilde een rotti met suiker maar ze begrepen het niet.
Toen belandde we bij een restaurantje aan het strand. Echt zo mooi en rustig. En een heerlijke lunch. 5 sterren.
Het was tevens een gastenverblijf met 1 kamer.
We fietsen uiteindelijk langs het spoor 3 km verder weer naar Hilda.
Nog even afgekoeld op strand en de laatste zeelucht daar op gesnoven. Toen Eten bij Hilda douchen en om half 8 werden we opgehaald door taxi.
Wat hebben we nog weer een supermooie dag beleefd.
We kwamen de backpacker van de heenreis weer tegen.
Was benieuwd naar haar vakantie. Ze vond het prachtig maar hadden een beetje gehad van hond . Dus zat 2 dagen bij ziekenhuis om de juiste injecties te krijgen tegen rabiës.
Nou tijd door de douane te gaan.
Weer lekker naar huis!
Een vakantie om mooi op terug te kijken.
Vast weer een keer!!

16 Februari 2019

Yala naar Marissa
Richard en Tinie

dag3 woensdag. half 9 er uit. Weer hetzelfde ontbijt. weinig variatie . Potjr koffie of thee ,een omelet en boter en jam met voor ieder 3 toast. Bevalt goed hoor daarna maar weer even naar het strand lekker liggente lezen daarna wandelen . EErst linksaf de arme kant op . Wat een vuinis langs het strand . Er staan ook geen vuilnisbakken op het strand en iedereen gooit alles neer ,ook loopt er een afvoer van de straten over het strand de zee in .We kwamen een paar pieren tegen dus gingen we terug en de andere kant op . door vele verkopers word je lastig gevallen ook mensen die je mee wilde hebben met de catamaran. leuk om te zien hoor maar dat doen we in de laatste week.na een uur lopen maar ff zwemmen ,het water was zo warm ,je friste er echt niet van op. al gauw werd het te heet en gingen weer lekker wat drinken in een strandtentje ,verse limoensap dat is echt lekker maar wel lauw ,ook hadden we trek in wat eten dus maar even een patatje ,ik rook na een half uur een raar geurtje van olie ,ik dacht als het maar te eten is.na 3 kwartier kwam er een bordje patat met ketjup ,gelukkig hadden we het keezkord mee en deden een spelletj ,je moet echt zoveel geduld hebben als je wat bestel . je geduld word op de proef gesteld . maar goed alles went en de patat was goed . jEr zat een luikje in die hut maar verder zag je niks hoe die vrouw daar binnen aan het bakken was . strech is er niet hoor. om hlf 3 weer richting hotel ,we liepen door steegjes heen ,we zagen iemand daar vermagerd op de grond liggen ,hij leek te slapen , de huisjes in de steegjes zijn donker ,men leeft binnen ,je ziet buiten de schoentjes staan en er hangt wat vodde wat kleding heet aan de waslijn. we zagen wel een paar jonge gezinnen buiten ,die mannen liggen dan gewoon op de kale harde grond. lig matrasjes of -bedden zullen wij aanschaffen ,nou dat is er daar echt niet bij . het is echt armoedig hoor. Wat zijn wij rijk in Holland Vanmiddag om 16.00 zouden we naar Wickey om te eten ,hij kwam uur later ,had het druk met doktersbezoek en hij stelde voor in hotel te eten op zijn kosten en dan bij hem op de koffie. heel gastvrij .hij heeft 2 leuke dochters en vrouw ,We kregen heerlijke cake ,brownies en gewoon . We hebben leuke gesprekken gehad met jongste dochter van 21. zij hebben een knap huis ,waar haar ouders bij in het achterhuis wonen . zo gaat dat in de meeste gevallen hier in sri lanka. half 8 naar huis .We kregen eten in hotel op kosten van Wickey, hij had geen tijd bij hem thuis,Hij verteld ook dat we een andere gids krijgen en dat hij niet in staat is de tour met ons te doen vanwege gezondheid . hij vind dit ernstig,zijn hier ook niet voor verzekerd. we namen afscheid van Wickey, Bijna met tranen in zijn ogen wij hebben tonijn gegeten ,best lekker met papat en salade. Nog even een wijntje op balkon en dan naar bed.